powrót
YAMAHA GP 1200 R

W sezonie 2000 Yamaha wprowadziła na rynek model GP1200R z silnikiem o pojemności 1197 cm i mocy 155 KM. Ważący 257 kg skuter jest bardzo dynamiczny i stabilny w prowadzeniu.
Idealnie nadaje się zarówno dla początkujących jak i doświadczonych amatorów skuterów.
Ten duży i ciężki skuter jest równocześnie bardzo szybki (112 km/h) i dość dynamiczny.
Moim zdaniem ta ciekawa konstrukcja posiada jednak kilka istotnych wad:
- Układ wydechowy zaprojektowano i wykonano z myślą o rynku Amerykańskim (Ekologia!!!)
Moc stłumiona jest i to dość znacznie przez katalizator oraz skomplikowany układ WATER BOX
- Brak elektronicznych zabezpieczeń układu rozruchowego (duży problem w naszych warunkach)
- Układ prowadzenia strugi wody wykonany jest z tworzywa sztucznego, co w warunkach ekstremalnych (np. skoki na fali), bardzo podnosi awaryjność w/w elementu.

Istnieje wiele możliwości modernizacji, które można dokonać we własnym zakresie.

Układ wydechowy zaczynamy modernizować od usunięcia katalizatora, zastąpienia czujnika temperatury katalizatora by-passem (PRO-TEC - 35 Euro), zastąpienia środkowej części układu wydechowego (RIVA lub PRO-TEC - ok. 500 Euro).
Zyskujemy w ten sposób ok. 12-14 KM, 3-4 km/h.
Dla profesjonalistów polecam układ wydechowy Triple Pipe firmy Factory Pipe, który składa się z trzech części:

trzech kolektorów wydechowych z wtryskiem wody i sumatora (ok. 3000 Euro)
części drugiej zmodernizowanego układu WATER BOX i aluminiowych elementów łączących część pierwszą i drugą (800 Euro)
zmodernizowanego sterownika elektroniki firmy MSD (1200 Euro).

Układ sterowania modernizujemy wymieniając kierownicę razem z przekładnią (UMI Racing - 900 Euro), układ trimu elektrycznego zastępujemy układem mechanicznym (R&D - 700 Euro) i synchronizujemy ze sterem.
Dla uzyskania lepszego prowadzenia w zakrętach wymieniamy standardowe redany na większe (Beach House - 250 Euro).
Lepszą przyczepność do powierzchni wody uzyskamy zmieniając standardową podłogę na dłuższą (R&D - 280 Euro), oraz
kratkę wlotu wody (R&D - 200 Euro).
Dynamikę podnosimy kosztem szybkości maksymalnej zmieniając śrubę (SOLAS - 300 Euro).

Po dokonaniu tych kilku przeróbek otrzymamy bardzo dynamiczny i szybki skuter za cenę dwóch nowych w wersji podstawowej.